Friday 12 December 2014

Tips Untuk Berjaya dalam apa jua bidang




Tips untuk berjaya dalam bidang yang kita ceburi. Banyak tips. Kalau dibukukan rasanya tak abis tulis air sungai rejang..hehe. Nak berjaya kena ada formula. Apa formulanya? formulanya E=mc².. eh.. salah..
Formulanya adalah MESTI. Apa itu MESTI

M=Matlamat/ Mentor/Misi
Nak berjaya tapi kau tak tetapkan MATLAMAT. Mmg kesian giler.. Matlatmat biar spesifik. OooooOo. Matlamat aku ialah jadi orang berjaya. Hah? berjaya macam mana tu?? Contoh matlamat, matlamat aku sebelum akhir tahun ini aku dapat mengalahkan coach aku dalam permainan badminton. Tu baru betul.. ada matlamat spesifik. MENTOR. "Takpelah aku boleh belajar dari youtube, buku.." yang ini lagi kesian. Belajar tanpa guru adalah belajar dengan syaitan. Walaupun kau perasan kau dah cukup bagus tak perlu berguru. Tenyata kau silap.

E=Emosi, Elmu
Emosi kena jaga beb. Elmu @ilmu perlu ada. Emosi bermaksud hubungan kau dengan Tuhan, hubungan kau dengan orang sekeliling kena jaga. Sabar.. kejayaan takkan datang dalam sekelip mata.

S=Sistem, Strategi
Dah ada ilmu, perlulah rangka strategi macam mana nak mencapai matlamat.

T=Tindakan luar biasa
Dah rangka strategi, perlu ada tindakan. Benda ni yang paling susah orang nak buat. "Alaa... kau buat dulu la.. dah berjaya nanti baru aku masuk..". Terus nak besar je tindakan. Mulakan dari yang kecil dulu. baru pergi yang besar..

I=Impian, Intention
Impian kita, niat kita sebenarnya untuk siapa? untuk apa? Setiap perbuatan itu bermula dengan niat.

No comments:

Post a Comment