Saturday 13 December 2014

Sistem Kiraan Mata Dalam Badminton


Bercerita mengenai sistem kiraan mata ini, dulu kiraan mata 15 mata, siapa buat silap, pihak lawan tak dapat mata, cuma dapat giliran servis. Bila giliran dia servis, shuttle jatuh ke tempat lawan, baru dikira mata. Sistem kiraan mata yang lama ini, kekurangan dia, perlawanan lambat nak habis..

Sekarang ni sistem kiraan 21 mata, best of three. Sistem ini bermula tahun 2006. Maksudnya kena menang 2 set baru dikira menang. Sistem kiraan 21 mata ini, jika pemain membuat kesilapan, pihak lawan akan mendapat mata. Sistem ini membuatkan permainan badminton menjadi semakin pantas. Tiada ruang untuk melakukan kesilapan. Silap je, mata akan dapat ke pihak lawan.

Pandangan peribadi saya, saya lebih suka kiraan lama 15 mata. Permainan yang menggunakan format ini lebih berseni. Sekurang-kurangnya harapan masih ada jika melakukan kesilapan. Jika kita yang mulakan servis, kesilapan pada kita.. pihak lawan masih tidak mendapat mata. Hanya dapat giliran servis. So dari situ, kita boleh menyusun balik strategi kita.

No comments:

Post a Comment